Kamis, 19 November 2015

Gejala Vertigo

Gejala Vertigo

Menyedari gejala vertigo boleh membantu mereka yang mengalami keadaan menilai keadaan dan menentukan sama ada rawatan perubatan diperlukan. Vertigo adalah yang paling biasa dicirikan oleh sensasi pergerakan sama ada pesakit itu sendiri (dipanggil vertigo subjektif) atau alam sekitar (dipanggil vertigo objektif). Ini sensasi yang amat menggalakkan pergerakan adalah apa yang memisahkan vertigo daripada keadaan umum pening. Walaupun banyak contoh vertigo tidak tahan lama dan tidak memerlukan rawatan perubatan, masalah yang berterusan boleh bertukar serius dan kehadiran berterusan gejala vertigo tidak boleh diabaikan.

Seperti yang disebutkan tadi, gejala vertigo yang paling biasa adalah sensasi yang kuat dan hangat pergerakan, walaupun pesakit selebihnya sepenuhnya masih. Dalam beberapa kes, gejala ini boleh menghasut untuk hanya beberapa saat oleh pergerakan cepat daripada kepala atau leher. Dalam situasi ini, vertigo, kebiasaannya tidak kembali dan tidak memerlukan rawatan. Dalam kes-kes yang lebih serius, perasaan pergerakan juga boleh datang dengan beberapa kesan sampingan yang berbeza, termasuk loya, muntah-muntah, berpeluh, sakit kepala, dan pengsan. Mana-mana atau semua gejala-gejala tambahan adalah petunjuk keadaan yang serius dan harus dilihat sebagai tanda amaran untuk mendapatkan rawatan perubatan.

Walaupun gejala vertigo disenaraikan di atas adalah semua ciri perasaan pening dan kekeliruan, kes yang paling serius gayat juga disertai oleh gejala-gejala yang sering mendedahkan kepala dan otak keadaan yang lebih kompleks. Lazim, nada dalam telinga atau pendengaran bekerjasama dengan gayat. Pergerakan mata yang cepat, masalah dengan bercakap, sukar berjalan, atau kelemahan otot juga boleh menjadi lazim dalam keadaan ini. Dalam kes ini, vertigo boleh menjadi tanda atau jangkitan telinga, ketumbuhan otak, trauma parah di kepala, dan keadaan lain yang memerlukan rawatan yang menyeluruh.

Jika mana-mana gejala vertigo tersebar luas, doktor perlu dirujuk dengan segera. Apabila bertemu dengan profesional perubatan, pastikan untuk menyatakan apa-apa trauma kepala atau peristiwa baru-baru lain yang boleh dikaitkan dengan bermulanya gayat. Doktor boleh melakukan beberapa ujian, termasuk imbasan CT untuk mencari apa-apa aktiviti otak yang tidak normal dan ujian darah untuk memantau tahap gula dalam darah, dalam usaha untuk menentukan punca vertigo ini. Pada ketika itu, beberapa ubat-ubatan atau pembedahan yang ditetapkan, bergantung kepada keterukan keadaan.

Jika anda perasan gejala vertigo berulang, tidak mengabaikan masalah atau cuba untuk menetapkan sendiri. Dapatkan nasihat nasihat pakar atau mendapatkan maklumat tambahan dalam talian dan anda kemungkinan besar akan dapat merawat masalah dengan cepat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar